Eraklasik.info, membahaskan mengenai agama, kesihatan, metafizik, herba, penyakit, tokoh, kisah, tips, sains, fakta etc

Khasiat Hampas Kopi Untuk Kecantikan

 manfaat-ampas-kopi-untuk-menghilangkan-jerawat-dan-bekasnya

 

Ketahui Khasiat Hampas Kopi Untuk Kecantikan

Assalamualaikum dan salam sejahtera, kali ini artikel kecantikan dilampirkan untuk pembaca semua. Semoga dapat memberi pengetahuan dan juga diharapkan para pembaca dapat mengamalkannya. In shaa Allah..

Apabila kita minum kopi , terkadang dengan mudah kita membuang hampasnya . Padahal hampas kopi yang berwarna hitam ini terkadang kita anggap remeh ternyata dapat bermanfaat untuk kecantikan kulit kita . Mahu tahu apa rahsia di sebalik hampas kopi ?

 

1.Untuk Menghilangkan Selulit

Selulit atau garis hitam ini biasanya terdapat di kawasan paha , punggung , dan lengan . Hampas kopi ternyata boleh di manfaatkan untuk menghilangkan selulit . Caranya dengan mencampurkan hampas kopi dengan minyak zaitun secukupnya . Sapukan campuran itu pada kawasan selulit , lalu biarkan selama kurang lebih 10 – 15 minit , kemudian bilas dengan air bersih . lakukan cara ini secara rutin.

 

2 . Untuk Menghaluskan Kulit

Kulit yang kasar terkadang menjadi pekara yang paling tidak di sukai bagi para remaja , salah satunya kulit telapak tangan . Dengan menggunakan hampas kopi, kulit yang kasar tersebut boleh di haluskan kembali . Caranya dengan menggunakan hampas kopi sebagai lulur , kemudian bilas dengan air bersih . kulit anda akan terasa lebih lembut dari sebelumnya .

 

3 . Menghilangkan Noda Hitam Di Kulit

Noda hitam di kulit menjadi salah satu hal yang boleh menimbulkan rasa tidak yakin pada diri sendiri. Hampas kopi ini dapat di gunakan untuk menghilangkan noda hitam . Caranya dengan menggunakan hampas kopi sebagai lulur mandi , tambah beberapa titisan baby oil . urut secara perlahan ke bahagian tubuh , urutan lembut akan membuang kotoran. kemudian bilas dengan air bersih dan sabun .

 tempel24 . Untuk Mencerahkan Kulit Wajah

Mencampurkan hampas kopi dengan susu asli . Susu kambing lebih diutamakan , namun boleh juga menggantinya dengan susu lembu . Buatlah campuran yang tidak terlalu cair . Sapukan campuran itu ke kawasan kulit , wajah , dan leher , disertai urutan lembut . Biarkan selama 30 minit , kemudian bilas dengan air suam. Lakukan secara rutin 3x seminggu untuk mendapatkan hasil yang memuaskan.

 

5 . Untuk Menegangkan Kulit

Dengan cara mencampurkan hampas kopi dengan putih telur . Sapu pada kawasan kulit dan wajah , biarkan , kemudian bilas hingga bersih . Lakukan secara rutin 3x seminggu . Cara ini boleh berkhasiat untuk mencekangkan kulit , mengatasi kerutan di wajah , sehingga kelihatan awet muda .

Sumber : Fuh.My
Google translate

Top 5 Web Hosting Terbaik Malaysia