Eraklasik.info, membahaskan mengenai agama, kesihatan, metafizik, herba, penyakit, tokoh, kisah, tips, sains, fakta etc

Penyebab Sakit Kepala

Sakit kepala ialah satu keadaan di mana terjadi disebabkan oleh ganguan keseimbangan pengutus neuro di otak.  Kesakitan itu melibatkan filamen saraf yang mudah rosak terletak dalam arteri yang menghantar darah ke otak.

 

 

kerusakan-otak

 

Filamen atau gentian saraf ini terletak dalam membran yang terdiri  daripada bahagian luar dan dalam yang menyeliputi otak. Ia cepat bertindakbalas terhadap sebarang pergerakan. Apabila terdapat kemerosotan fungsi tubuh filamen saraf yang mudah rosak ini bertindakbalas dan menghantar isyarat perutusan kepada otak, dimana mentafsirkan situasi itu sakit kepala.

 

Berikut adalah 10 penyebab utama sakit kepala:

Kurang tidur: Olah raga baik untuk kesehatan, namun terlalu mengerahkan fisik akan memicu sakit kepala. Olah raga meningkatkan sirkulasi darah di kepala dan leher, yang menyebabkan pembuluh darah membesar sehingga memicu sakit kepala. Berolah ragalah secara seimbang, sekitar tiga sampai lima kali seminggu, untuk dapat membantu menghilangkan stres dan mencegah sakit kepala

Terlambat makan: Pemicu lain adalah terlambat makan. Terlambat makan membuat tingkat gula darah menurun, yang kemudian mendorong sakit kepala. Banyak makan gula juga dapat memicu serangan sakit kepala. Penyebabnya adalah peningkatan gula darah secara cepat. Disarankan untuk mengkonsumsi makanan sehat yang dapat membuat Anda terhindar dari sakit kepala

Minuman: Mengkonsumsi terlalu banyak minuman tertentu seperti teh, kopi atau alkohol(zat tiramin) dapat memicu hadirnya sakit kepala. Batasi ambilan teh dan kopi dalam satu hari, dan sertai dengan air putih. Dehidrasi merupakan salah satu sebab timbulnya sakit kepala.

Diet Anda. Diet berperan penting dalam kesehatan dan keberadaan Anda secara keseluruhan, dan boleh jadi faktor penting yang memicu sakit kepala. Beberapa makanan dipercaya sebagai pemicunya, keju (zar tiramin), coklat, buah-buahan asam, daging diawetkan, kacang-kacangan, panganan asin dan makanan dengan MSG.

Hormon: Jika Anda seorang wanita, maka Anda sudah tak asing akan hormon yang dapat memicu sakit kepala, terutama hormon yang muncul pada masa menstruasi. Hal ini dapat disebabkan oleh  turunnya tingkat estrogen saat menstruasi, dan memicu sakit kepala

Stres:  Ketika stress, badan kita akan mengeluarkan satu hormon rangsangan yang bernama ‘adrenaline’ kedalam saluran darah kita. Hormon ini bersama-sama dengan beberapa hormon yang lain akan menyebabkan beberapa perubahan berlaku di dalam tubuh kita sebagai persiapan untuk melindungi kita. Di antara perubahan itu ialah denyutan jantung bertambah laju dan tekanan darah akan meningkat,  gula, lemak dan kolesterol di dalam darah akan bertambah dan  pernafasan seseorang akan lebih laju.

Tumor: Ini juga salah satu gejala awal yang sangat berbahaya karena sakit kepala yang berkepanjangan dapat juga merupakan tanda awal terjadinya penyakit tumor pada otak jadi sebaiknya anda selalu waspada 

Gangguan fisiologi: Seperti haid, bunyi telalu bising, bau terlalu tajam atau busuk, Gerakan fisik yang berlebihan, terlalu lama dalam kenderaan dan cuaca yang sangat panas atau sejuk. Ada terdapat penyakit didalam badan seperti selsema, masaalah penghadaman, kencing manis, tekanan darh rendah atau tinggi dan sebagainya.

 

Rawatan alternatif

Pisang: Selain kaya akan potasium ternyata pisang juga kaya akan magnesium yang dapat membantu meredakan sakit kepala.

Kopi: Dengan meminum secawan kopi pekat. Terlampau banyak minum kopi juga boleh menyebabkan sakit kepala

Madu lebah: Sama ada dengan secawan teh hijau, limau atau halia 

Ais batu: Ais batu dibungkus dengan kain di tuam pada tempat yang sakit

Urut kepala: Dengan perlahan. Boleh juga menggunakan minyak angin. Sapu sedikit minyak angin pada kepala dan urut dengan menggunakan hujung jari.

Lekatkan pelekat cool fever: Cara ini dapat menyejukkan dan menarik haba panas yang mungkin menjadi penyebab kepada sakit kepala yang dialami.

Tidur: Dengan tidur tubuh akan menjadi rehat dan tenang. Sesetengah penyakit dapat diubati dengan tidur

Banyak minum air putih: dengan banyak minum air putih setiap hari seperti yang direkomendasikan sekitar 8 gelas setiap hari sangat baik untuk membuat organ tubuh menjadi lebih sehat karena dengan minum air aliran oksigen ke otak dapat tercukupi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Google translate

Top 5 Web Hosting Terbaik Malaysia